Er zijn bedrijven die twijfelen of ze wel of niet producten willen verkopen op Bol.com. Is het een goed of slecht idee om te willen verkopen via dit bedrijf?
Er zijn bedrijven die goede omzetten draaien met de producten die zij via Bol.com verkopen. Zij hebben een snelle omzet groei en die zorgt ervoor dat ze ook op andere gebieden slagen met hun onderneming. Als je meer producten verkoopt heb je een hogere omloopsnelheid en kun je daardoor sneller nieuwe assortimenten aanboren. Als je snel wilt groeien met je bedrijf dan is Bol.com hiervoor een mooie gelegenheid.
De leverancier van jouw producten
Een reden die ook wordt genoemd om niet op Bol.com te verkopen is dat men bang is om leveranciers en concurrenten voor de voeten te lopen. Het kan natuurlijk zo zijn dat iemand niet blij is als jij zijn producten op Bol.com aanbiedt. Daar is een heel eenvoudige oplossing voor.Je kan het vragen aan de leverancier. Kies dan wel voor de persoonlijke aanpak door diegene te bellen. Dat is een stuk directer en het maakt ook een betere indruk.
Jouw producten op Bol.com en in jouw webshop
Het is verplicht om je klanten gratis verzending aan te bieden maar dit kan je via een omweg weer terugverdienen door het verzendbedrag in je prijs mee te berekenen. Het is verboden om producten tegen een hogere prijs te verkopen dan dat ze in je eigen webshop staan. Voor de verzendkosten is hier een uitzondering op gemaakt. Retourneren via Bol.com is vrij goedkoop, je betaald maar één euro per retour.
Een groot aantal mensen die op Bol.com hun producten aan de man brengen maken gebruik van API’s. Daardoor kan een flinke prijsconcurrentie ontstaan. Bij het verkopen van een bekend merk zal je moeten opboksen tegen concurrerende webshops maar ook tegen Bol.com zelf. Bij het aanbieden van een eigen merk op het platform loop je grote kans dat je bijna niet gevonden zal worden.
Naamsbekendheid van Bol.com
Bol.com kan heel makkelijk zien aan de hand van je ISBN-nummer waar de door jouw goedlopende producten ingekocht worden. Bol.com kan bij dezelfde partij scherpere inkoopvoorwaarden afdwingen en dan dezelfde producten tegen een lagere prijs aanbieden.
Je maakt, als je op Bol.com je producten verkoopt gebruik van hun naamsbekendheid, en daar willen ze natuurlijk wel iets voor terug. Zij hanteren een streng beleid met regels waar jij je aan dient te houden. Als je te veel retourzendingen of annuleringen hebt of een laag beoordelingscijfer krijgt van de kopers, kom je onderaan in de zoekresultaten van het bedrijf.
Het verkopen via Bol.com kent nadelen en risico’s maar je kan goed verdienen via dit platform als je goede producten en diensten levert.
Dit artikel kwam tot stand met medewerking van ventilairco.nl , de review site voor airco’s en ventilatoren